PUNCA TONSIL BENGKAK



Punca Tonsil Bengkak
Tonsil menghasilkan sel darah putih yang membantu badan kita melawan jangkitan kuman, virus dan bakteria yang masuk melalui mulut. Disebabkan itu jugalah, tonsil juga mudah dijangkiti juga. Biasanya tonsil kanak-kanak berlaku sebab berjangkit dengan kawan-kawan di sekolah dan persekitaran. Tonsil pada orang dewasa pula biasanya disebabkan oleh sistem imun badan sendiri yang memang sedia lemah.
Simptom dan Tanda-tanda Tonsil Bengkak adalah:📍
- tekak,Tonsil yang membengkak dan merah
-Sakit apabila mahu menelan Disertai demam dan badan tidak tahan sakit
-Batuk Sakit Kepala
-Selalu cepat letih dan penatMenggigil (sebab badan sakit dan tak selesa)
📌Simptom Tonsil Parah dan Kronik pula adalah:
-Keluar tompok putih atau kuning atau putih pada tonsil
pada kelenjar sekitar leher
-Turun berat badan Semakin sukar menelan makanan dan minuman
-LoyaLetih berpanjangan
- Muntah ,Nafas berbau,Sukar membuka mulut
- selera makan berkurangan,Suara bertukar,Berhenti bernafas ketika tidur (Sleep Apnea)
👉Cara Mengelakkan Tonsilitis daripada Berulang Supaya Tidak Bengkak Kekal
Cara yang paling baik untuk mengelakkan tonsil adalah dengan elakkan diri dari jangkitan kuman, bakteria dan virus. Sebab itulah kita sangat disarankan untuk basuh tangan dengan kerap, tidak berkongsi pinggan dan peralatan makanan dengan orang lain, dan juga menggunakan tisu dan sapu tangan sekiranya ingin batuk atau bersin. Jadi, kalau ada kawan atau saudara yang sedang batuk dan sakit, berhati-hati dan kekalkan jarak. Tingkatkan immune sistem dengan pengambilan supplement Shaklee supaya bengkak cepat surut dan tidak menjadi bengkak kekal. TONSIL YANG KEKAL, HANYA BOLEH DIBUANG MELALUI PEMBEDAHAN.
Sekiranya doktor sudah mencadangkan untuk membuat pembedahan buang tonsil, maka perlulah membuang tonsil tersebut. Jadi, sebelum terjadinya tonsil yang kekal, kenalah selalu jaga kesihatan diri dan upkan immune sistem kita.



Comments

Popular posts from this blog

3 Produk Untuk Mengelakkan Rahim Jatuh secara selamat.

KENCING KOTOR SEMASA HAMIL

PENGEDAR SHAKLEE KAWASAN TTDI, DAMANSARA PERDANA, KOTA DAMANSARA, BANDAR UTAMA, SG BULOH, DAMANSARA UTAMA, PUCHONG, SELAYANG, KEPONG, DAN KAWASAN SEKITARNYA.